Wie ben ik?

Buizingen, Vlaams-Brabant, Belgium
Ik heet Hilke Vanvolsem en zit in mijn laatste jaar in het Heilig-Hart&College in Halle. Als creatieve opdracht bij mijn gelezen boek "Het Parfum" van Patrik Süskind opende ik deze blog. Leeservaringen, informatie over de auteur en een vergelijking met de film vind je op mijn blog terug. Reacties op de inhoud zijn altijd welkom. Bedankt voor de interesse.

De thematiek van het boek "Het Parfum"

De verschillende motieven in het boek:
  • De sociale situatie van het hoofdpersonage in het begin van het boek.
  • De reukzin en het belang van geuren.
  • Het streven van het hoofdpersonage naar aanzien.
  • Het moorddadige van het hoofdpersonage.
  • De misantropie van het hoofdpersonage.

Het grondmotief is hier de geuren. De bovenvermelde motieven zijn stuk voor stuk in verband te brengen met het grondmotief. Zelfs de allesbehalve rooskleurige situatie van het hoofdpersonage in zijn kinderjaren staat niet los van het hoofdmotief. Immers zijn eerste voedster wil hem niet langer voeden omdat hij niet ruikt als een kind. Niet zoveel later ontdekt Grenouille zijn gave, namelijk zijn reukzin.

De titel "Het Parfum" verklaart niet alleen de gave van het hoofdpersonage, bovendien wordt het ganse verhaal beheerst door geuren en parfums. Natuurlijke geuren, menselijke geuren, dierlijke geuren en gecreëerde geuren in alle mogelijke en onmogelijke schakeringen komen aan bod in het boek.

Volgers