Wie ben ik?

Buizingen, Vlaams-Brabant, Belgium
Ik heet Hilke Vanvolsem en zit in mijn laatste jaar in het Heilig-Hart&College in Halle. Als creatieve opdracht bij mijn gelezen boek "Het Parfum" van Patrik Süskind opende ik deze blog. Leeservaringen, informatie over de auteur en een vergelijking met de film vind je op mijn blog terug. Reacties op de inhoud zijn altijd welkom. Bedankt voor de interesse.

Waarom "Het Parfum" op de wereldliteratuurlijst thuishoort?

Nadat het boek in 1985 verscheen, werd het een wereldwijde bestseller die in 41 talen werd vertaald en waarvan meer dan 12 miljoen exemplaren zijn verkocht. In 2006 kwam de filmversie uit onder de naam "Perfume: The story of a murderer". De film was een groot succes en won diverse prijzen. De Amerikaanse rockband Nirvana en de Duitse rockband Rammstein brachten beiden een nummer uit geïnspireerd op "Het Parfum". Het zijn niet alleen de film en de muziek die van dit boek wereldliteratuur maken. De inhoud van het boek zelf zorgt hier al voor. Partick Süskind slaagt erin om de reukzin in het boek als het ware tastbaar te maken. Nog beter, je ruikt eigenlijk de geuren die Grenouille ruikt. Dit alles wordt bereikt door de meesterlijke schrijfkunst van Süskind.

Volgers