Wie ben ik?

Buizingen, Vlaams-Brabant, Belgium
Ik heet Hilke Vanvolsem en zit in mijn laatste jaar in het Heilig-Hart&College in Halle. Als creatieve opdracht bij mijn gelezen boek "Het Parfum" van Patrik Süskind opende ik deze blog. Leeservaringen, informatie over de auteur en een vergelijking met de film vind je op mijn blog terug. Reacties op de inhoud zijn altijd welkom. Bedankt voor de interesse.

De vergelijking tussen het boek en de film "Het Parfum"

Inhoudelijk stemt de film in grote lijnen overeen met het boek. Het scenario van de film is uiteraard bondiger, maar wat thematiek betreft slaagt de film er best in om de geest van het boek weer te geven.
Steunend op goede acteurs wordt het verhaal van het hoofdpersonage realiteit, worden beschrijvingen levendig en wordt het onnoemelijk belang van de reukzin hier bijzonder goed gesuggereerd.

Het verschil met het boek is duidelijk te merken in het overslaan van bepaalde stappen in het leven van J.B. Grenouille. Dit gebeurt reeds bij aanvang waar Grenouille als baby direct bij madame Gaillard belandt.
Het doden van zijn eerste slachtoffer gebeurt in de film ook veel sneller dan in het boek. De hoofdstukken in het boek over de periode waarin J.B. Grenouille zich heeft teruggetrokken in een grot komt in de film nauwelijks of niet aan bod.

Het grootste verschil zien we in de uitbeelding van het hoofdpersonage. In het boek wordt J.B. Grenouille als een afzichtelijk wezen geportretteerd. Hij wordt voorgesteld als een verschrikkelijk lelijke baby en naarmate hij groeit, wordt hij blijkbaar steeds maar lelijker. In de periode die hij in complete afzondering doorbrengt, wordt hij gewoonweg afstotelijk. In de film is J.B. Grenouille een mooie jongen en wordt hij op geen enkel moment het beklemmende, afzichtelijke wezen, zoals we hem in het boek hebben leren kennen.
Ofschoon het belang van de reukzin in de film onderstreept wordt, gaat de auteur in het boek daar veel dieper op in. Grenouille leeft bijna uitsluitend door zijn reukzin, ruiken gaat voor praten, ruiken is leven voor hem.

In het boek worden de andere personages ook genuanceerder geportretteerd. Madame Gaillard, de huidenbewerker, Bandini,... we leren ze in het boek beter kennen.
Alleen op de vader van zijn laatste slachtoffer gaat de film dieper in.
In het boek krijgen we een nogal duidelijk beeld van de geestelijke die Grenouille, wees geworden en nog baby, opvangt. Dit personage komt in de film niet voor.
De hebzucht van sommige personages wordt in het boek ook grondiger beschreven.

Al bij al is de verfilming van het boek best geslaagd. "Het Parfum" is in de film "Het Parfum" gebleven. De regisseur heeft het werk van Süskind geen oneer aangedaan.

Volgers